Smart TV apps zijn enorm populair. Sinds de COVID-19-pandemie is videoconsumptie via smart TV sterk toegenomen. Comscore bevestigt deze trend en ziet een geleidelijke verschuiving naar streaming via smart TV‘s. De technologische vooruitgang en de toename van het gebruik hebben ervoor gezorgd dat de smart TV steviger in het middelpunt van de “connected” huiskamer staat dan ooit tevoren.
Voorheen konden consumenten alleen specifieke media via televisie consumeren. Maar tegenwoordig zijn de keuzes talrijk. Smart TV’s worden nu geleverd met verbeterde functies waardoor consumenten meer informatie, zenders en diensten eenvoudig kunnen vinden. Marketeers die een paar jaar geleden dachten dat mobiel het belangrijkste scherm was, moeten zich realiseren dat het noodzakelijk wordt om een TV strategie op te nemen in het marketing plan.
2 belangrijke veranderingen
Een grote verandering voor smart TV is de ontwikkeling van app-winkels waar je talloze apps kunt vinden. Deze winkels worden door de TV fabrikanten beheerd. Net als bij mobiele apps wordt de hele levenscyclus van een smart TV app ondersteund, van indiening tot lancering tot software-updates. Dit heeft ervoor gezorgd dat smart TV apps geavanceerder worden.
Ook worden apps beter gepromoot en toegankelijker. Het startscherm van de smart TV is nu een prominente plek geworden waarop apps worden gelanceerd. De push van apps naar het startscherm heeft ervoor gezorgd dat smart TV apps sneller worden ontdekt door consumenten.
De grootste smart TV-merken
Verschillende spelers domineren de smart tv-industrie. De meest voorkomende TV platformen waar je een smart TV app aan kunt toevoegen, zijn:
- Samsung Tizen
- LG
- Smart TV Alliance
- Apple TV
- Android TV
- Roku
- Amazon Fire
Smart TV app aandachtspunten
De belangrijkste verschillen tussen een smart tv-app en apps voor op andere apparaten, zoals mobiele telefoons of tablets, is de afstandsbediening en het grote scherm.
Net als bij mobiele apps moet je smart tv-app aan verschillende voorwaarden voldoen. De termen verschillen per merk, maar over het algemeen is het belangrijk dat een smart tv-app eenvoudig en gebruiksvriendelijk is. Aandachtspunten zijn:
- Vermijd complexe navigatie
- Zorg ervoor dat alle video’s te vinden zijn met behulp van de kruisnavigatie en de “ok” -knop op de afstandsbediening
- Houd het design simpel en duidelijk voor de gebruiker
- Alle teksten moeten leesbaar zijn
- Gebruik niet te veel tekst, veel tekst lezen op een tv-scherm is niet gebruiksvriendelijk
- Als een gebruiker een account moet maken, verwijs dan naar je website, want typen met een afstandsbediening is niet gebruiksvriendelijk
- Gebruik een hoog contrast en we raden het gebruik van een witte achtergrond af
We kunnen je nog veel meer vertellen over smart tv-apps!
Overweeg je om een videoplatform op te starten met smart tv apps of wil je meer weten, neem dan gerust contact met ons op.