Streaming platformen zijn populair. Sinds de uitbraak van het coronavirus is het wereldwijde gebruik van videostreaming platformen exponentieel toegenomen. Comscore onderstreept dit met gepubliceerde cijfers. In de week van 13 april 2020 was het aantal huishoudens dat gemiddeld dagelijks entertainment video’s streamt (via OTT-apparaten) met 11 procent gestegen sinds de week van 9 maart 2020. Nog opmerkelijker was de toename van 24 procent in de gemiddelde dagelijkse streaming-uren. Als we naar onze topklanten kijken, zien we zelfs een gemiddelde dagelijkse toename van 45 procent in streaming-uren per consument in hetzelfde tijdsbestek.
Deze exponentiële groei geeft eigenaren van video-content mogelijkheden om online inkomsten te vergroten. Het is echter niet zo eenvoudig als het klinkt. Er duiken steeds meer streaming-platformen op en consumenten zijn gewend aan premium online ervaringen, zoals Netflix. Het toegenomen concurrentielandschap en de toenemende verwachtingen van de consument maken gebruikers kritischer ten aanzien van streaming-platformen. Om maximaal succes uit je videoplatform te halen, delen we daarom 7 belangrijke lessen.
1. Maximaal zichtbaar
Consumenten gebruiken tegenwoordig meer dan 1 apparaat in de huiskamer. Niet alleen laptops, tablets en smartphones worden veel gebruikt, ook smart tv’s, streaming boxes en casting sticks hebben een substantieel marktaandeel. Het gemiddeld aantal aangesloten apparaten op het internet per persoon ligt rond de 4 in 2020. De verwachting is dat dit aantal in 2025 rond de 9 zal liggen. En als we kijken naar het hiervoor genoemde rapport van Comscore, dan zien zij dat consumenten geleidelijk aan meer video’s streamen via smart tv’s. Om je succes te vergroten, is het dus belangrijk dat je op meerdere apparaten en platformen aanwezig bent. Zorg ervoor dat je merk is waar de consument is.
2. Haal eerst binnen, converteer later
In de afgelopen 3 jaar hebben onze klanten herhaaldelijk aangetoond dat de meest succesvolle online marketingcampagnes degenen zijn die een gratis proefperiode aanbieden. Vooral tijdens de eerste maanden van de uitbraak van het coronavirus hebben we gezien dat dergelijke campagnes een enorm positief effect hadden op het engagement-niveau. Het draait natuurlijk uiteindelijk allemaal om de omzet, maar maak je er niet al te veel zorgen over. Consumenten zijn altijd bereid te betalen voor content waar ze van houden.
3. Start snel
Wees niet bang om gewoon je videoplatform te lanceren. Laat de perfecte visie de live-gang van je platform niet in de weg staan. Een van onze klanten was bijvoorbeeld tijdens de opstartfase consequent bezig om het ontwerp van de website en mobiele apps pixel perfect te krijgen. Hierdoor hebben ze bijna 24 maanden lang niets aan online marketingcampagnes gedaan. Tijdens de uitbraak van het coronavirus wist daardoor bijna niemand van het bestaan van hun videoplatform. Hierdoor hebben ze potentieel veel omzet misgelopen.
Door je videoplatform snel te lanceren en onder de aandacht te brengen van je doelgroep weet je pas daadwerkelijk hoe consumenten je streamingdienst ervaren. Door gebruikersgegevens te verzamelen, kun je vervolgens herhaaldelijk je videoplatform aanpassen en optimaliseren. Vertrouw op dit proces.
4. Bied verschillende prijsmodellen aan
Consumenten kiezen graag zelf hun favoriete prijsmodel. Bied niet één model aan, maar probeer te experimenteren met verschillende modellen. Als we naar onze topklanten kijken, bieden ze allemaal een combinatie van verschillende prijsmodellen. Een van onze klanten biedt gebruikers 3 soorten abonnementen maar ook de mogelijkheid om per video item te betalen. Een andere klant biedt gebruikers aan om een abonnement te kopen op basis van credits in combinatie met de mogelijkheid om per video te betalen.
5. Niche streaming-platformen zijn de toekomst
De gemiddelde besteding per gebruiker voor streaming-diensten is $58,52 in 2020. Huishoudens zijn gemiddeld geabonneerd op bijna 4 streaming-diensten in 2020. Consumenten gebruiken hun streaming-budget gemiddeld voor een combinatie van premium streaming-platformen en niche platformen. Als het budget niet past, is de kans groter dat gebruikers een van hun premium platformen (Netflix, Disney Plus, HBO, Amazon Prime etc.) laat vallen dan hun niche platform. Een niche platform kan binnen zijn doelgroep enorm succesvol zijn. Het is wel belangrijk dat de prijzen van je platform passen binnen het streaming-budget van je doelgroep.
6. Meten is weten
Het grote voordeel van het online verkopen van video’s is dat je precies kunt meten wat wel en niet werkt. Het creëren van een metadata-strategie helpt om te begrijpen wat de belangrijkste ingrediënten zijn voor succes. Verpak bijvoorbeeld enkele video’s in nieuwe categorieën en ontdek in welke categorie gebruikers deze video’s het beste bekijken. Meten, itereren en experimenteren zou een terugkerend proces moeten zijn in je online business.
7. Blijf nieuwe functies introduceren
Wees niet bang om nieuwe functies te testen. Sommige zullen werken, andere niet. Netflix test voortdurend nieuwe functies die al dan niet worden uitgerold naar consumenten. Zo vaak zelfs dat het moeilijk kan zijn om ze bij te houden. Het nieuwste voorbeeld is hun introductie van top 10-lijsten van de meest populaire films en series op hun platform. Veel platformen hebben niet het budget dat Netflix heeft, maar op kleinere schaal is het toch mogelijk om af en toe een nieuwe functie te introduceren.