Sportscholen hebben het zwaar te verduren (gehad) tijdens de coronacrisis. Er mocht niet (of maar voor een beperkt aantal leden) binnen gesport worden. Maar om toch in topconditie te blijven kozen flink veel mensen om thuis te sporten. Dit heeft verschillende sportscholen gemotiveerd om een online sportplatform op te richten. En hierdoor is het verdienmodel van menig sportschool veranderd.
In deze blog laten wij zien hoe een online sportplatform het traditionele verdienmodel van een sportschool heeft veranderd. Ook bekijken we hoe sportscholen hier slim mee om kunnen gaan.
Traditionele verdienmodel: Abonnement
“Offline” sportscholen hebben eigenlijk bijna altijd hetzelfde verdienmodel gehad: het abonnementsmodel. Met het abonnementsmodel betalen leden een vast bedrag per maand. Het bedrag hangt af van een aantal extra’s waar leden voor kunnen opteren.
Zo biedt de sportschool ‘BasicFit’ bijvoorbeeld een basisabonnement aan, waarbij je extra’s kan aanschaffen. Denk aan:
- Ongelimiteerd sportwater
- Een personal trainer (voor elk niveau)
- Groepslessen
Soms moet je een abonnement voor minimaal een bepaalde periode afsluiten, maar dit is afhankelijk van de sportschool.
Andere voorbeelden van het abonnementsmodel
Dit model zie je de laatste jaren steeds meer terug. Denk bijvoorbeeld aan:
Wakuli – Maandelijkse koffie
HelloFresh – Wekelijkse maaltijden
Netflix – Maandelijks toegang tot films, video’s en series
Nieuw verdienmodel: Online Sportschool
Door corona hebben veel meer sportscholen hun pijlen gericht op een online sportplatform. Want met een online sportschool kunnen leden hun work-out verplaatsen naar hun eigen woonkamer. Zo hebben we bij AudiencePlayer regelmatig klanten (groot en klein) die hun yoga en fitness activiteiten naar een online leeromgeving verplaatsen. Met hun eigen videoplatform van AudiencePlayer bieden zij hun lessen nu online aan.
Zoals altijd biedt een online leeromgeving nieuwe mogelijkheden met zich mee. Hiermee maakt het traditionele abonnementsgeld ruimte voor andere verdienmodellen. Zo kunnen de online sportscholen gebruik maken van de verdienmodellen van AudiencePlayer:
Verdienmodellen voor online sportscholen/leeromgevingen:
- SVOD – Een gebruiker betaalt periodiek een bedrag voor toegang tot alle video’s
- TVOD – Een gebruiker betaalt eenmalig voor toegang een specifieke video.
- Videoverhuur – Een gebruiker koopt een sportvideo voor een bepaalde tijd
- Advertenties – Toegang is gratis, de sportschool verdient geld door advertenties te tonen
- Credits – Een gebruiker koopt een aantal credits die ze uit kunnen geven aan trainingen naar keuze.
Meer weten over de online verdienmodellen >>?
Uiteraard zijn deze verdienmodellen van een traditionele sportschool en een online sportschool ook toe te passen in andere branches. Wat dacht je bijvoorbeeld van een videotheek versus Netflix? Of een universiteit versus een online school?
Wil je zelf een videoplatform starten? Dat kan! Met de super krachtige website templates en effectieve verdienmodellen van AudiencePlayer heb je het heel gemakkelijk opgestart. Bekijk hier de mogelijkheden van AudiencePlayer >>