In deze blog nemen we een kijkje naar het abonnement verdienmodel. Het is de laatste jaren een steeds populairdere manier van geld verdienen, en met recht! Het heeft voor zowel de klant als de leverancier grote voordelen ten opzichte van een meer regulier winstmodel.
Langzaam maar zeker verandert de markt in een zogeheten subscription economy. Hierbij spreken beide partijen met elkaar af tegen welk tarief een product of dienst periodiek wordt geleverd.
Is het abonnement verdienmodel iets voor jouw bedrijf? Lees in deze blog de voordelen en de alternatieven!
Traditionele abonnementen vs. Moderne abonnementen
Bij traditionele abonnementen denk je al snel aan kranten en telefoonabonnementen. Maar steeds vaker zie je bedrijven als HelloFresh, DollarShaveClub en andere maandelijks terugkerende transacties de markt domineren. Klanten hebben behoefte aan leveranciers die ze vertrouwen en zijn bereid daar een langere tijd mee in zee te gaan.
Dit geldt overigens niet alleen voor tastbare producten. Video on Demand komt ook steeds vaker terug in abonnementsvorm. Diensten als Netflix, YogaTv en e-learning websites (cursussen en trainingen) zijn steeds populairder.
Bij AudiencePlayer merken we daarom ook dat de behoefte naar een eigen videoplatform stijgt. Met een eigen platform kun je zelf bepalen welk verdienmodel bij jouw bedrijf past! >>
Voordelen abonnement als verdienmodel voor je bedrijf
- Elke maand/periode een vaste bron van inkomsten
- Gemakkelijke upsells (een duurder abonnement tegen een laag tarief)
- Klantenbinding: klanten zullen minder snel vertrekken naar een concurrent
- Hoge klantwaarde: wanneer je een klant aan je bindt blijft het een continue stroom van inkomsten
Voordeel abonnement als verdienmodel voor de klant
Niet alleen jij, maar ook de klant ondervindt voordelen aan het abonnementsmodel.
- Weet waar je aan toe bent: elke keer een vast bedrag per maand
- Altijd toegang tot nieuwe producten (bijvoorbeeld: nieuwe video’s)
- Overzicht over uitgaven: automatische incasso
- Het voelt prettig om je te binden aan een leverancier die je vertrouwt
Alternatieven
Denk je toch niet dat abonnementsvorm bij jouw bedrijf past? Bij AudiencePlayer bieden we ook alternatieven aan. Wat dacht je bijvoorbeeld van pay-per-view, verhuur of credits?
Bekijk onze verdienmodellen hier >>
Onze nieuwe klanten
Een eigen videoplatform te starten? Bij AudiencePlayer maken wij dat heel gemakkelijk. Kies een geschikt verdienmodel, maak krachtige landingspagina’s en begin direct met verkopen! >>