SEO tips voor je videoplatform – SEO (staat voor search engine optimization) is vaak een belangrijk vergeten onderdeel tijdens de opstart-fase van een videoplatform. Wij merken dat veel klanten tijdens de opzet vooral gefocust zijn op de video-content, marketing campagnes en het verdienmodel. Er wordt veel aandacht besteed aan de productie en editing van de video’s. Ook wordt er nagedacht over welke online marketing kanalen moeten worden gebruikt en de betalingsvorm (bv. abonnementen of pay-per-view).
Maar enkele weken na de lancering komt bij iedereen het moment waarop je de naam van je eigen videoplatform intoetst in Google. En wat blijkt… Je bent niet te vinden in de top 10! Om dit te voorkomen hebben we hieronder een aantal belangrijke SEO tips voor je verzameld uit de lijst met 29 tips van de Internet Marketing Unie die je zelf eenvoudig kunt toepassen.
Algemene SEO vuistregel
Een belangrijke vuistregel die je in je achterhoofd kunt houden: hoe eerder een zoekwoord (SEO keywords veld in AudiencePlayer) voorkomt, hoe belangrijker deze is in de ogen van Google. Het is dus belangrijk dat je zoekwoorden waarop je wil scoren zo veel mogelijk naar voren plaatst in je teksten. Kijk wel uit dat dit niet ten kosten gaat van de leesbaarheid.
Waar zet je precies je zoekwoord?
- Een zoekwoord moet te vinden zijn in de titel van je pagina (SEO title veld in AudiencePlayer).
- Een zoekwoord moet staan in de meta description van je pagina. Schrijf deze vooral om iemand te overtuigen (SEO description veld in AudiencePlayer).
- Maak SEO vriendelijke URL’s waarin je zoekwoord terug komt, het liefst zo kort mogelijk (URL slug veld in AudiencePlayer).
- Zet zoekwoorden in de koptekst (Heading 1 in de tekst editor van AudiencePlayer) van je pagina. Maak maar maximaal één koptekst per pagina.
- Zet je zoekwoord in de eerste zin of alinea van je pagina. Maar let wel op dat je niet te veel je zoekwoord probeert overal terug te laten komen. Het moet immers wel leesbaar blijven.
- Gebruik zoekwoorden in verdere tussenkoppen (Heading 2 en Heading 3 in de tekst editor van AudiencePlayer).
- Maak je zoekwoord in de eerste zin van je eerste alinea dik gedrukt (Bold in de tekst editor van AudiencePlayer).
SEO velden in AudiencePlayer
Wat zijn verder nog SEO tips die je kunt toepassen?
- Maak je tekstpagina’s rijk met allerlei soorten media (zoals video’s, plaatjes, icoontjes en PDF’s).
- Zorg ervoor dat bestandsnamen van video’s, plaatjes en PDF’s altijd zijn voorzien van leesbare teksten waarin je zoekwoord voorkomt.
- Maak gebruik van interne links. Google geeft je website een hogere waardering als deze is opgebouwd als een soort spinnenweb waarbij pagina’s naar elkaar linken (net als bij Wikipedia).
- Maak gebruik van externe links (alleen als deze interessant en waardevol zijn).
- Meld je XML sitemap aan bij Google. Je sitemap is een uittreksel van al je url’s in een index. Je sitemap kun je via Google Webmaster Tools bij Google aanmelden. (Zet daarom in AudiencePlayer je include sitemap knopje aan bij elke pagina waarvan je wil dat deze wordt gescand door Google)
- Google kijkt ook naar de snelheid waarmee je website laadt. Zorg er daarom voor dat alle plaatjes en andere mediabestanden in een zo’n klein mogelijk formaat worden toegevoegd.
- Een manier om de snelheid van je website naar Google te verhogen is het toepassen van pre-rendering. Dit is vooral interessant voor websites die met Javascript zijn opgebouwd.
Als je al deze tips toepast, zul je merken dat je al veel beter wordt gevonden. Succes met het verbeteren van je positie in Google. En onthoud, je maakt je website niet voor Google maar voor je publiek!