OTT platform: De opkomst van de niche OTT-videoplatforms
De OTT platform markt groeit flink. Volgens onderzoek zal het aantal abonnees de twee miljard overtreffen in 2025. Ondertussen zijn er verschillende grote spelers opgestaan. Disney +, Amazon Prime Video, Netflix en Hulu breiden allemaal internationaal uit. Deze OTT platform diensten bieden een mix van tv- en filmcontent met een breed scala aan genres.
De strijd tussen deze giganten met diepe zakken vertelt echter maar de helft van het verhaal. Er is ook een enorme groei in niche OTT platform diensten. Deze groei wordt gevoed door een gepassioneerd publiek, dalende kosten van technologie en infrastructuur en de vraag van de consument.
OTT platform markt: Niche video content wint terrein
Volgens het rapport van Parc Associates “2021 Consumer Tech Trends to Watch”, zijn consumenten op zoek naar nieuwe video content. Ze proberen steeds vaker nieuwe online diensten uit. Ongeveer 40% van de huishoudens met kabelabonnement in de VS heeft tijdens de COVID-19-crisis ten minste één OTT platform uitgeprobeerd.
Recent onderzoek van Ampere Analysis wijst uit dat de gemiddelde online video-abonnee in de VS bij 3,4 OTT streaming diensten is aangemeld. Dit betekent dat er nog genoeg ruimte is voor de groei van SVOD streaming diensten. Het aantal diensten waarop Amerikaanse huishoudens zijn geabonneerd, zal naar verwachting oplopen tot acht afzonderlijke abonnementen. Dit komt ook omdat families die hun kabelabonnement opzeggen hun SVOD-uitgaven verhogen.
Statista berekende dat de Amerikaanse TVOD-markt in 2020 $ 1,9 miljard waard was. Dit resulteert in een stijging van 23,5% op jaarbasis.
Als we kijken naar het succes van onze klanten, dan ondersteunen de marktaantallen zowel de groei in het gebruik van OTT platformen als de behoefte aan niche platforms bij consumenten.
OTT-platformkosten zijn betaalbaar geworden
Veel bedrijven onderzoeken de mogelijkheden om een OTT platform te starten. Wij merken tijdens gesprekken dat veel bedrijven zich zorgen maken over de platformkosten. Het is tijdens de voorbereidingsfase belangrijk om verschillende leveranciers en scenario’s te bekijken.
Mocht je overwegen om te willen starten met AudiencePlayer, dan kunnen we je vast het volgende meegeven. Wanneer wij kijken naar de gemiddelde kosten van het AudiencePlayer-platform ten opzichte van de omzet per klant, dan blijkt dat de kosten variëren tussen de 7% en 18%.
Om dit te verduidelijken hebben we een rekenblad gemaakt zodat klanten eenvoudig de kosten van AudiencePlayer kunnen berekenen.
Ben je ook benieuwd naar onze kosten of wil je de spreadsheet bekijken en met ons je kosten berekenen? Voel je vrij om contact met ons op te nemen.