De OTT filmindustrie beleeft interessante tijden sinds de uitbraak van het coronavirus. Enerzijds kijken consumenten meer dan ooit naar online films. Met als resultaat een stijging van de online inkomsten. Aan de andere kant kan de OTT-filmindustrie aangekochte films niet aan de bioscopen verkopen omdat de deuren gesloten zijn voor het publiek.
De grote vraag in de filmindustrie is dan ook: Wat gebeurt er als de bioscopen hun deuren weer openen?
We hebben 4 belangrijke uitdagingen en tips verzameld voor filmdistributeurs om over na te denken.
Zullen de theaters op volle capaciteit openen?
Met een groep in de bioscoopzaal zitten is precies waar mensen en gezondheidsdeskundigen zich zorgen over maken. Daarom zullen bioscopen waarschijnlijk openen met een beperkte capaciteit, wat beter is dan geen capaciteit. Een beperkte capaciteit heeft echter gevolgen voor de hele bedrijfsketen. Wat betekent dit voor de filmdistributeur? Om deze impact beter te begrijpen, moet je het bedrijfsmodel aanpassen met verschillende scenario’s erin verwerkt.
Welke films worden uitgebracht?
De meeste blockbusters zijn uitgesteld tot de late zomer, herfst of zelfs volgend jaar. Welke films worden getoond na heropening van de bioscopen? En zal het publiek geïnteresseerd zijn om relatieve “oude” films te bekijken? Neem contact op met zoveel mogelijk distributiebedrijven en bioscopen, zodat je een indruk krijgt van de release-strategieën binnen de branche.
OTT filmindustrie geëxplodeerd!
Sinds de uitbraak van het corona-virus, explodeerde video on demand. Het publiek in inmiddels gewend om films te bekijken vanuit het comfort van hun woonkamer. Grote studio’s hebben ook veel actuele films ter beschikking gesteld voor online aankopen vanuit huis. Zal het publiek zijn weg terug vinden naar de theaters als ze weer open zijn? Het is moeilijk om in te schatten wat er gaat gebeuren. Maar je kunt consumenten via online vragenlijsten vragen naar hun bedoelingen. Dit geeft je inzichten waar je rekening mee kunt houden.
Wanneer breng je films uit?
Kleine en grote studio’s moeten beslissen wanneer ze hun films uitbrengen, afhankelijk van de planning van andere studio’s en wanneer het publiek weer terug naar de bioscoop gaat. Wat betekent dit voor je releases? Het is verstandig om je release-plan voor nieuwe films aan te passen naar volgend jaar. Uiteraard kun je besluiten om eind dit jaar ook uit te brengen. Maar wanneer je jouw bedrijfsmodel aanpast, is het slim om conservatief te zijn.
We zijn ervan overtuigd dat consumenten hun weg terug naar de bioscopen zullen vinden. Het zal echter anders zijn dan voorheen. Het is daarom belangrijk om nu na te denken over wat deze veranderingen voor je bedrijf en bedrijfsmodel zullen betekenen.
Ben je op zoek naar een manier om je films online te verkopen? Met AudiencePlayer heb je in een mum van tijd je eigen video streaming website opgezet met populaire betaalmodellen. Op onze pagina over film en entertainment lees je er meer over.