E-learning maken: een overzichtelijk stappenplan

E-learning wordt populair. Steeds meer mensen realiseren dat het fantastisch werkt om thuis skills te leren. Van yoga, tot koken, tot het behalen van volwaardige diploma’s en certificaten: een goede e-learning module lijkt perfect aan te sluiten bij het drukke schema van de moderne mens. 

Dit maakt het natuurlijk ook een perfect moment om zelf een e-learning cursus te maken! Misschien heb je al eerder fysiek les gegeven, en wil je nu kijken welke mogelijkheden online te bieden heeft. Misschien heb je nog nooit eerder les gegeven maar heb je waardevolle kennis die je wil delen met het wereldwijde publiek. Wat je achtergrond ook is: in deze blog geven we je de 5 stappen die je nodig hebt om zelf een succesvolle e-learning te maken! 

Stap 1: Welk medium kies je?

E-learning opent mogelijkheden: hoe ga jij jouw kennis aanbieden? Het kan in verschillende vormen, denk bijvoorbeeld aan blogs, podcasts, of video’s. Bij AudiencePlayer gaat de voorkeur duidelijk uit naar video’s. Video’s zijn effectiever, makkelijker te volgen en kijken makkelijker weg . Wil je dat jouw cursisten écht wat opsteken? Kies dan voor video’s bij het maken van jouw e-learning content! Dit kun je altijd nog aanvullen met geschreven content.

Bekijk hier de opties van AudiencePlayer voor het maken van jouw online training >>

Stap 2: Wat leert jouw cursist?

Om jouw e-learning modules goed vorm te geven moet je eerst bedenken wat jouw cursist moet leren. Dit kun je opdelen in twee subcategorieën: weten en kunnen. Hieronder staan de vragen die je jezelf kunt stellen zodat je een e-learning maakt die kwalitatief goed in elkaar zit. 

Weten

  • Wat weet een cursist na het volgen van jouw cursus?
  • Welke informatie bied jij die nergens anders op het internet te vinden is?
  • Op welk niveau bied jij informatie aan?

Kunnen

  • Wat kan een cursist na het volgen van je e-learning?
  • Wat heeft een cursist aan deze skills?
  • Hoe gaat een cursist theoretische kennis omzetten naar praktijkkennis?

Stap 3: Een heldere opbouw

Dit is een onderschat onderdeel van een succesvolle online cursus: zorg voor een heldere structuur met hapklare content. De spanningsboog van mensen is online niet altijd even lang als dat je zou denken. Maak dus gebruik van kleine modules! Liever 4×15 minuten e-learning, dan één heel uur aan content. Dit maakt de drempel om jouw cursus te blijven volgen een stuk lager.

Stap 4: Filmen en online!

We snappen het: je wil zo snel mogelijk online. Toch is het goed dat je een stapje terugneemt voordat je content online gaat. Zorg dat alles logisch in elkaar zit en dat je echt een toptraining hebt gemaakt. 

Elke gebruiker heeft een ander leerpad en een ander niveau. Ga dus echt even zitten met een storyboard en een vriend die een leek is op jouw vakgebied. Zit alles logisch in elkaar en is alles te volgen? Dan kun je je video’s online plaatsen!

Stap 5: Marketing, marketing, marketing!

Oke, je cursus is af en zit hartstikke goed in elkaar. Top! Maar hoe vinden mensen jouw cursus? Het is onvermijdelijk dat hier een stukje marketing bij komt kijken zodat mensen jouw cursus écht kunnen vinden. 

Gelukkig hebben we bij AudiencePlayer de oplossing voor ondernemers die online trainingen maken. Wij helpen je om een eigen videoplatform op te zetten! Klinkt ingewikkeld, is het niet.  AudiencePlayer biedt namelijk volautomatische marketingfunnels die jij direct (en eenvoudig!) kan gebruiken voor jouw eigen e-learning platform. 

Onze kant-en-klare templates zijn saleskrachtig, SEO-proof en geoptimaliseerd voor computer, tablet en telefoon. Onze klanten variëren van grote (online) bioscopen, mindfulness trainers tot kleine yogastudio’s. Met een ruim scala aan mogelijkheden maken wij van jouw eigen e-learning een succes!

Bekijk hier hoe wij jou kunnen helpen om een e-learning te maken!