Cursus online verkopen: een stappenplan van begin tot eind

Cursus online verkopen. Ga bij jezelf eens na: welke skill, talent, kennis heb ik die ik aan andere mensen kan verkopen? Hoe maak ik dit talent winstgevend?

Met de komst van internet is dit een heel stuk gemakkelijker geworden. Je kunt heel gemakkelijk online een cursus aanbieden: denk aan online taalcurssusen, online yoga, online fysiotherapieoefeningen en nog veel meer. E-learning verkopen is de laatste jaren steeds populairder geworden en lijkt de toekomst te worden. Het past veel beter in het schema van de moderne mens. Online is niet gebonden aan tijd en locatie. Dit betekent dat  gebruikers hun lessen op een tijd volgen die voor hen uitkomt en niet meer naar een fysieke locatie hoeven om jouw cursus te volgen.

Lang verhaal kort: offline leren raakt uit de gratie! Wil je dus geld verdienen met het aanbieden van een cursus? Zorg dan dat je die cursus online verkoopt! In deze blog vertellen we je hoe jij heel simpel een online cursus kan maken en verkopen. 

Stap 1: Bepaal je USP’s

Goed, als je deze blog gevonden hebt weet je vast wel wat je talent is en wat je precies wil gaan verkopen. Die grove stappen skippen we even. Wat wel belangrijk is, is dat je weet wat jou uniek maakt. Heb je scherpe prijzen? Ben je enige aanbieder in de markt? Heb je het meest complete aanbod? 

Zet deze voor jezelf op papier. Dit is jouw weg naar de winst. Je moet begrijpen dat er best wat competitie op de loer ligt. Jij moet bij jezelf afvragen hoe jij jezelf kan onderscheiden van deze competitie!

Online cursus (laten) maken

Nice, het geraamte van je cursus staat! Nu is het een kwestie van je cursus maken. Bied jouw kennis aan op een manier die bij je doelgroep past. Meestal is video dé manier, mensen leren nou eenmaal liever via video dan van geschreven tekst.  Bedenk een logische flow voor je video’s, en denk daarbij aan je doelgroep:

  • Met welke voorkennis beginnen ze aan de cursus?
  • Is er een volgorde waarin cursisten je video’s moeten kijken?
  • Hoeveel minuten wil jouw doelgroep besteden per onderdeel?
  • etc.

Je cursus hoeft niet helemaal ontwikkeld te zijn voordat je live gaat. Het is wel handig om een nieuwe gebruiker in elk geval een planning te kunnen garanderen. Zo weet een cursist in spé precies wat ze van je kunnen verwachten, ook op de langere termijn.

Online cursus platform

Heb je genoeg videocontent om aan livegang te denken? Dan moet je een online cursus platform kiezen. Je kunt natuurlijk zelf met YouTube of Vimeo  aan de slag gaan, maar die platformen zijn vaak niet geoptimaliseerd voor het verkopen van online cursussen of online trainingen. Je cursisten zitten niet te wachten op een gebruikersonvriendelijke website, zij willen meteen weten wat ze kopen en waar ze het kunnen vinden.

Beter kies je voor een online programma dat daar wel voor is geoptimaliseerd, zoals AudiencePlayer. AudiencePlayer is een software waarmee je in een handomdraai je eigen online videoplatform kan maken. AudiencePlayer is online videoplatform software waarmee ondernemers eenvoudig een eigen video streaming website kunnen opzetten en uitbreiden naar allerlei schermen en platformen (bv. Chromecast, native mobiele apps en smart tv apps).

In de beheeromgeving van AudiencePlayer upload je al je videos en heb je toegang tot populaire componenten en elementen die nodig zijn voor super krachtige landingspagina’s, apps en verdienmodellen, waardoor je online video-inkomsten een boost krijgen.

Het heeft daarnaast nog extra voordelen:

  • Kies zelf je verdienmodel 
  • Maak gebruik van de effectieve templates voor converterende pagina’s
  • Krijg direct inzicht in het kijkgedrag van je cursisten

En dat allemaal zonder dat je zelf technische kennis hoeft te hebben. Heb jij een business idee? Pitch het aan ons, en wij kunnen je vast helpen! >>>