DRM is de afkorting van “Digital Rights Management”. Digital Rights Management zijn technieken die worden gebruikt om de toegang, het gebruik en de distributie van digitale content te controleren. Het wordt voornamelijk gebruikt door content makers, uitgevers en distributeurs om hun intellectuele eigendomsrechten te beschermen en ongeoorloofd kopiëren, delen of wijzigen van hun digitale producten te voorkomen. Met andere woorden, het is de manier om illegale downloads of schermopnamen te voorkomen.
Dit is natuurlijk heel belangrijk voor OTT-websites waar je betaalde video content kunt kijken (zoals CineMember). Nu steeds meer content eigenaren een online video-omgeving hebben of willen starten, is het belangrijk dat je nadenkt over beveiliging. Je wilt immers geen inkomsten mislopen omdat je content wordt gedeeld zonder dat gebruikers ervoor betalen.
Voordelen van DRM
DRM biedt verschillende voordelen:
- Bescherming van intellectueel eigendom: DRM helpt de intellectuele eigendomsrechten van makers van content en auteursrechthouders te beschermen. Het voorkomt ongeoorloofd kopiëren, verspreiden en wijzigen van digitale inhoud, waardoor het risico op piraterij en inbreuk wordt verkleind.
- Inkomsten genereren: Door DRM te implementeren, kunnen content makers meer controle uitoefenen over hun content, wat hen kan helpen geld te verdienen met hun creaties. DRM maakt het afdwingen van licentiemodellen mogelijk, zoals pay-per-view, op abonnementen gebaseerde toegang of tijdelijke verhuur, waardoor content eigenaren inkomsten genereren uit hun digitale producten.
- Investeringen en innovatie: DRM biedt content makers een zekere mate van zekerheid dat hun investeringen in het ontwikkelen en verspreiden van digitale inhoud worden beschermd. Dit stimuleert innovatie en creativiteit door ervoor te zorgen dat makers een middel hebben om van hun werk te profiteren, wat leidt tot een levendigere markt voor digitale content.
- Flexible verdienmodellen: DRM maakt de implementatie van verschillende verdienmodellen mogelijk die zijn afgestemd op verschillende soorten digitale content. DRM kan bijvoorbeeld tijdelijke proefversies of demo's of gelaagde toegangsniveaus mogelijk maken. Deze flexibele verdienmodellen verbeteren de keuzes van de consument en maken nieuwe inkomstenstromen mogelijk.
- Beheer en aanpassing van content: met DRM kunnen content eigenaren bepalen hoe hun digitale content wordt geopend en gebruikt. Het kan regio specifieke beperkingen afdwingen (waar mag je wel en niet kijken), het aantal apparaten beperken waarop een gebruiker toegang heeft tot de content of opties toestaan, zoals ondertitels of taalvoorkeuren. Deze functies verbeteren de gebruikerservaring en zorgen ervoor dat content eigenaren tegemoetkomen aan specifieke markteisen.
- Beveiliging en anti-piraterij: DRM-systemen bevatten vaak versleuteling en andere beveiligingsmaatregelen om digitale content te beschermen tegen ongeoorloofde toegang of sabotage. Hoewel geen enkel systeem volledig onfeilbaar is, heeft DRM een afschrikkende werking en maakt het voor incidentele gebruikers moeilijker om ongeoorloofd content te kopiëren of verspreiden.
Beveilig video’s op een DRM Platform
Met DRM versleutel je je content zodat het niet gelezen kan worden zonder een ‘sleutel’. Je voegt een extra laag met beveiliging toe waardoor een gebruiker niet zomaar zijn scherm op kan nemen, of je bestand kan kopiëren.
DRM is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende methodes om media te beveiligen. Zo heb je verschillende encryptiemethodes zoals:
- Microsoft PlayReady DRM
- Google Widevine
- AES encryption (de opvolger van DES)
- FairPlay encryption
Elk van deze opties heeft zijn eigen encryptiemethodes. Daarnaast is het belangrijk dat je een DRM-methode kiest die past bij jouw doelgroep. Zo werkt FairPlay alleen op Apple-apparaten, en Microsoft Playready alleen op Android apparaten en Chrome webbrowsers. Soms is het noodzakelijk om je video’s op meerdere manieren te versleutelen omdat één methode je doelgroep niet voldoende dekt.
Omdat videoplatforms steeds populairder worden is het ook steeds belangrijker om videoplatforms goed te beveiligen. Nieuwe DRM-beveiliging is dus constant in ontwikkeling en wordt steeds gebruiksvriendelijker.
DRM: beveilig ook jouw video’s
Een DRM platform is natuurlijk erg voor de hand liggend voor bedrijven zoals Netflix en Videoland. Toch kunnen veel meer bedrijven profiteren van DRM. Het is immers altijd goed om je video's te beschermen tegen diefstal, dat doe je in een traditionele winkel toch ook?
Daarbij is DRM steeds goedkoper, toegankelijker en relevanter voor bedrijven die zelf hun videoplatform willen opstarten. Zo werken we bij AudiencePlayer met alle bovengenoemde DRM-methodes, en krijg je het gratis in je pakket. Zo kun je jouw films, cursussen, trainingen en workshops ook beveiligen!
Overweegt je om een videoplatform te starten met standaard DRM-beveiliging?
Neem gerust contact op met ons team en we helpen je graag verder.