Wat is OTT TV precies (en kan ik dit inzetten voor mijn bedrijf)?
Het is nu al bijna niet meer voor te stellen: een wereld zonder Youtube, Netflix of Uitzending Gemist. Het is tegenwoordig haast niet meer nodig om een TV-kabel in huis te hebben, je kunt films en series heel makkelijk bekijken op laptops, telefoons of smart tv’s. Deze diensten zijn voorbeelden van OTT platforms. Wat is OTT TV, en hoe verandert dit de manier waarop mensen online content bekijken?
OTT TV of service
OTT staat voor ‘over the top’. Een OTT Service als Netflix biedt video content aan zonder de tussenkomst van een telecomprovider. Deze ‘tv via het internet’ wordt steeds populairder. Een groot voordeel is dat de gebruiker precies kan bepalen wat ze kijken, wanneer ze het kijken en hun favoriete programma’s/video’s kunnen pauzeren en hervatten wanneer ze maar willen. Vaak kosten OTT services ook minder dan een kabel of TV abonnement, dus de verwachting is dat OTT TV de markt steeds meer gaat domineren.
Zelf OTT Content aanbieden
De voorbeelden die hier in deze blog worden genoemd zijn de meest bekende, maar bij lange na niet de enige OTT Services. Steeds meer kleine bedrijven profiteren van een eigen OTT Platform. Denk aan bedrijven die online yogalessen, masterclasses of sportvideo’s verkopen. Door een eigen videoplatform te gebruiken zijn deze bedrijven niet afhankelijk van een tussenpersoon, en kunnen ze hun eigen betalingsmodel hanteren.
Een eigen videoplatform heeft (naast onafhankelijkheid) ook als voordeel dat ondernemers hun doelgroep beter kunnen bedienen. Door directe feedback (in de vorm van data) te ontvangen van gebruikers, kunnen ondernemers beter inspelen op de wensen van hun consumenten. Zo kunnen zij een relatie op te bouwen met hun klant, wat moeilijker is met de tussenkomst van een telecomprovider.
SVOD vs TVOD
Waar traditionele TV vaak inkomsten genereert door middel van reclameblokken, zijn er bij OTT Platforms meerdere mogelijkheden.
SVOD: Subscription based video-on-demand. Klanten nemen een abonnement af (zoals bij Netflix) waar ze per periode een bepaald bedrag betalen.
TVOD : Transactional video-on-demand. Klanten betalen geen abonnement, maar per online video. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Pathé Thuis.
Credits: Klanten kopen/ontvangen credits die ze vervolgens kunnen besteden aan video content naar keuze.
Gratis: Gebruikers kunnen de video content gratis zien, maar wel met reclameblokken.
Bij AudiencePlayer helpen wij bedrijven om ook over te stappen naar een eigen videoplatform. Bepaal zelf je videocontent, verdienmodel en breid uit naar mobiele apps en smart tv apps. Wil je weten hoe jouw bedrijf kan profiteren van een eigen streaming platform? Wij laten het je graag zien!