SVOD: Subscription Video On Demand als Monetization Model

SVOD is een van de opties waarmee videoplatforms geld verdienen. Deze afkorting staat voor Subscription Video On Demand. Eerder schreven we al een blog over TVOD (Transactional Video On Demand), maar SVOD heeft weer hele andere toepassingen en voordelen. Wil jij een eigen videoplatform opzetten, of ben je gewoon benieuwd naar de verschillende toepassingen van SVOD? Lees dan verder!

Wat is VOD?

VOD (video on demand) is een verzamelnaam voor alle platforms waarbij video’s op elk moment van de dag beschikbaar zijn voor de gebruiker. Dit is anders dan de reguliere televisieprogramma’s, waarbij kijkers geen controle hebben over de programmering. 

Bedrijven bieden hun VOD-service aan tegen een bepaalde vorm van betaling. Deze winstmodellen kun je opsplitsen in TVOD (pay per view), AVOD en SVOD. Omdat dit laatste model een erg populair verdienmodel is, lichten we die in het bijzonder uit.

Wat is SVOD?

Met SVOD (Subscription Video on Demand) bieden streamingdiensten hun gebruikers een aanbod van video’s, films en/of series aan tegen een maandelijkse betaling. Met dit abonnement hebben gebruikers vaak toegang tot het volledige aanbod van het videoplatform. Het bekendste voorbeeld van een SVOD streamingdienst is Netflix.  Het volledige aanbod van Netflix is voor al haar abonnees beschikbaar, elk moment van de dag.

Toch is SVOD niet alleen geschikt voor grote bedrijven zoals Netflix, Hulu of Disney+! Steeds meer kleinere ondernemers kiezen ervoor om ook aan de slag te gaan met SVOD-content. Zo hebben we bij AudiencePlayer klanten die bijvoorbeeld hun sport- of yogalessen online in abonnementsvorm aanbieden. Ook is blijkt het uitermate geschikt voor online cursussen, trainingen en masterclasses .  

Toepassingen

Bij AudiencePlayer kun je dus heel gemakkelijk  je eigen platform opzetten en zo je videocontent verkopen. Wij geven je de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende modellen voor het genereren van inkomsten. Elk model heeft zijn eigen toepassingen, de keuze hangt af van de doeleinden van jouw videoplatform.

TVOD (pay per view) wordt vaak gebruikt voor eenmalige sportevenementen, eenmalige cursussen of exclusieve videocontent (zoals een nieuwe Hollywoodfilm). Een streamingdienst op basis van abonnementen is verstandig als je klanten aan je wilt binden met videocontent die een langere tijd relevant blijft. 

Benieuwd hoe jij het beste geld kan verdienen met het verkopen van jouw videocontent? Wij laten graag zien wat mogelijk is!