De kracht van e-mail marketing
Je hebt je videoplatform opgezet. Alle video’s staan online op je website, alle content en metadata heb je geschreven en het betalingsmodel dat je hebt bedacht is geactiveerd. Terwijl je misschien denkt klaar te zijn, begint eigenlijk nu pas het echte werk. Hoe zorg je er nu voor dat consumenten je platform weten te vinden en er ook daadwerkelijk gebruik van willen maken?
Een manier om consumenten te bereiken is e-mail marketing. En wat ons betreft is e-mail marketing de nummer 1 manier om resultaten te verkrijgen. Misschien goed om eerst even aan te geven dat e-mail marketing geen spam is. Door veel mensen worden nieuwsbrieven geassocieerd met spam. Maar als je een juiste strategie opzet, zullen je nieuwsbrieven nooit met spam worden geassocieerd.
Het grote voordeel van e-mail marketing is dat als je bijvoorbeeld een nieuwe actie hebt bedacht of een nieuw product wil lanceren, je daarvoor niet een hele nieuwe marketing-campagne hoeft op te zetten. Je hebt je lijst met contacten al en hoeft deze alleen maar een bericht te sturen. E-mail marketing is daarmee ook veel krachtiger dan bijvoorbeeld social media campagnes. Je kunt natuurlijk via social media een veel groter bereik creëren, maar als het gaat om effectiviteit is er op dit moment nog niets dat e-mail marketing kan verslaan.
In e-mail marketing gaat het niet persé om het hebben van een mailing lijst, of de grootte van je mailing lijst. Het gaat met name om de waarde van je mailing lijst. Of zoals Tonny Loorbach van de Internet Marketing Universiteit zegt: The Money Is In The Relationship With Your List. Als je gaat starten met e-marketing is dit belangrijk om in je achterhoofd te houden. Wees niet alleen maar commercieel en stuur niet alleen maar promoties of acties naar je contacten. Maar focus vooral op waarde geven.
Wat je uiteindelijk moet willen, is dat je een systeem hebt opgezet waarbij zoveel mogelijk mensen hun naam en e-mail adres invullen in jouw opt-in formulier. Vervolgens krijgen die mensen mails van jou. Dit kan handmatig maar kan ook geautomatiseerd met een autoresponder (bijvoorbeeld met MailChimp of ActiveCampaign). Uiteindelijk geldt dat als er telkens meer mensen zich aanmelden, de kracht en effectiviteit van je e-mail marketing steeds groter zal worden.